Deschizători de drumuri în agricultura sustenabilă | Syngenta

You are here

Deschizători de drumuri în agricultura sustenabilă

Noutăți
12.04.2021
Romania

Conferința anuală a Forumului privind Viitorul Agriculturii 2021 (FFA2021) a fost organizată și în acest an online, folosind platformele oferite de tehnologia digitală. Organizat în fiecare an la Brussels, Forumul are ca obiectiv consolidarea unei platforme pentru dialoguri deschise cu privire la viitorul agriculturii globale și europene, analizând ce ar trebui și ce ar putea fi realizat în timp, în legtură cu două provocări cheie: securitatea alimentară și de mediu.  

Evenimentul din acest an s-a desfășurat pe o perioadă de trei săptămâni. Forumul privind Viitorul Agriculturii 2021 a debutat la începutul lunii martie cu Săptămâna soluțiilor (Solutions Week). În cadrul acestei săptămâni, Syngenta a găzduit o discuție online de 90 de minute, în cadrul căreia vorbitorii au discutat despre abordările agriculturii sustenabile, viitorul fascinant pentru produse biologice, pasul următor în gestionarea biodiversității și ce urmează pentru agricultura europeană ca urmare a noului Pact Verde European (EU Green Deal).

Pentru Syngenta, sustenabilitatea agricolă înseamnă deschiderea de drumuri în abordarea unei triple provocări: dezvoltarea unui sistem agricol care să fie potrivit pentru natură, consumatori și fermieri.

Petra Laux, Chief Sustainability Officer în cadrul companiei, consideră acest aspect ca cea mai interesantă parte a agendei Syngenta în ceea ce privește sustenabilitatea, alături de angajamentele de reducere a emisiilor în cadrul operațiunilor și al lanțului de aprovizionare.

În timpul discuției cu moderatorul evenimentului, reporterul internațional Femi Oke, Petra a dezvăluit cum arată sustenabilitatea în acțiune: ajutarea fermierilor să obțină recolte cât mai eficient posibil, adresând în același timp problema schimbărilor climatice prin refacerea solului, captarea carbonului într-un solul mai sănătos și îmbunătățirea biodiversității. Aceasta face ca Syngenta să se concentreze pe întrebări precum cât de mult carbon poate fi înmagazinat în sol și prin ce practici agricole inteligente din punct de vedere climatic. Cum pot câștiga fermierii din aceasta, prin potențiala vânzare de credite de carbon? Cum poate Syngenta să ajute fermierii să îmbunătățească sănătatea solului și biodiversitatea?

Trebuie să căutăm moduri de rezolvare a problemelor legate de impactul asupra naturii, mijloacelor de trai ale fermierilor și securității alimentare. Așadar, suntem un centru de putere (powerhouse) și de inovare, dezvoltând cunoștințe pentru a crea modele viabile de business pe care clienții noștri să le poată folosi”, a spus Petra.

Noutăți: produse, soluții digitale, modele de business

Syngenta investește masiv în trei zone. În primul rând, compania va investi 2 mld USD în următorii cinci ani pentru a produce tehnologii inovatoare cum ar fi produsele noi care sunt eficiente dar ce au un impact mai mic asupra naturii. Printre acestea se numără produsele biologice, bazate pe materiale cu origine naturală, pentru a completa produsele sintetice pentru protecția culturilor.

În al doilea rând, Syngenta aduce pe piață noi soluții digitale care îi ajută pe fermieri să ia decizii mai bune în câmp, folosindu-se de propriile date agricole exacte, mai degrabă decât să se bazeze pe valori medii. Deciziile mai bune conduc la  utilizarea a mai puține resurse și o aplicare mai precisă, iar instrumentele digitale permit fermierilor să cuantifice impactul lor asupra naturii.

Nu sunt suficiente doar instrumentele și protocoale.  A treia parte a abordării Syngenta dezvoltă noi modele de business pentru fermieri care le fac atât sustenabile, cât și profitabile. Fără profitabilitate, sustenabilitatea nu va apărea. O idee promițătoare, la care Syngenta lucrează este o piață a carbonului pentru fermierii care ar beneficia de credite de carbon, pe baza cantității de carbon pe care o pot înmagazina în soluri. Syngenta are în vedere cumpărarea de credite de carbon de la fermieri și revânzarea acestora către societăți ca și compensări.

La Syngenta, aceste idei nu sunt văzute ca simple proiecte sau programe. Sustenabilitatea este esența businessului și are angrenată colaborarea întregii companii pentru a deveni o realitate. Colaborarea se extinde către partenerii externi, de la ONG-uri de top la institute de cercetare, de la asociații din industrie la fermieri.

Ucraina: un viitor verde

În Ucraina, unul dintre cei mai mari producători de cereale din lume, Syngenta contribuie într-un mod sustenabil la dezvoltarea economică a agriculturii. Syngenta a încheiat un parteneriat cu Ukrainian Agribusiness Club (UAC), cea mai mare asociație de agri-business din Ucraina, pentru a dezvolta rețeta potrivită de metodologii sustenabile și stimulente pentru a face agricultura țării compatibilă cu obiectivele Pactului Verde European.

Alex Lissitsa, Președintele UAC și CEO-ul uneia din cele mai mari întreprinderi agro-industriale din Ucraina, IMC, consideră că agricultura sustenabilă ar putea permite fermierilor să câștige cu până la 100 USD mai mult pe hectar din venit net în decurs de 10 ani.

Sustenabilitatea este cheie pentru sectorul agricol ucrainean”, a declarat Alex în cadrul discuției. „Va trebui să investim mai mult în tehnici, în echipamente, în pregătirea solului, dar aceste investiții ne vor aduce mai multe venituri. Trebuie să găsim o modalitate prin care furnizorii de inputuri, comercianții și producătorii să fie sustenabili împreună și transparenți pentru consumatorii noștri. Parteneri ca Syngenta sunt exact ceea ce are nevoie industria agro-alimentară din Ucraina în acest moment”.

Consumatorii: vor plăti?

Una dintre subiectele adresate a fost cea legată de costul sustenabilității. În cele din urmă, costul sustenabilității ar putea avea un impact asupra consumatorilor. Vor fi ei dispuși să plătească pentru alimentele produse în mod sustenabil în cazul în care acestea costă mai mult?

Petra Laux crede că da, dar și că alimentele obținute sustenabil ar putea, pe termen lung, să fie mai rentabile. „Consumatorii știu ce vor, dar nu sunt siguri cum să le obțină. Este rolul nostru, al tuturor în lanțul valoric să le oferim produse agro-alimentare cultivate în cel mai sustenabil mod, posibil chiar și la cel mai bun preț și în cel mai transparent mod. ”

**************************************************************

Un viitor luminos pentru produsele biologice

În domeniul sănătății, în lume se cheltuie miliarde în fiecare an pentru dezvoltarea de medicamente, vaccinuri și terapii pentru a depăși stresul „biotic” - ceea ce numim noi boli. Dar, pe măsură ce oamenii de știință înțeleg mai multe despre corpul uman, aceștia se concentrează asupra modului de a îmbunătăți proactiv sănătatea prin probiotice, mai degrabă decât să trateze doar boala. Un corp mai sănătos ne ajută pe noi, oamenii, să depășim stresul biotic.

O plantă mai sănătoasă nu este diferită. Produsele biologice sunt una dintre modalitățile prin care știința poate ajuta plantele să gestioneze bolile sau alte stresuri biotice, precum și să le stimuleze să devină mai sănătoase și mai rezistente. Aceasta este o necesitate, deoarece culturile se confruntă cu condiții adverse din ce în ce mai mari cauzate de schimbările climatice.

Potrivit lui Corey Huck, șeful Departamentului de Produse Biologice pentru Syngenta, produsele biologice au o valoare extraordinară de oferit. Dar mai întâi, Corey dorește ca toată lumea să înțeleagă exact ce sunt produsele biologice și ce pot face.

Acestea se împart în două grupuri - biocontrol și biostimulatori. Ambele se bazează pe materiale naturale și Syngenta le dezvoltă pe amândouă.

Produsele de biocontrol ajută plantele să gestioneze stresul „biotic” - bolile, insectele sau buruienile care împiedică plantele să-și atingă întregul potențial în câmp. Biostimulatorii ajută la îmbunătățirea sănătății plantelor prin stimularea proceselor lor naturale - la fel ca probioticele. Acest lucru le ajută să depășească stresurile „abiotice” - cum ar fi frigul extrem, căldura, seceta sau inundațiile cauzate de schimbările climatice - și să utilizeze mai eficient nutrienții, de exemplu, nutrienții din îngrășăminte.

O soluție mai mare, mai naturală

Subiectul despre Biostimulatorii creează multă emoție după ce Syngenta a achiziționat Valagro, o companie pionier în biostimulatori timp de 40 de ani. Echipa Valagro a adus nu numai tehnologia, ci și o înțelegere științifică profundă a modului în care biostimulatorii interacționează cu planta, contribuind la îmbunătățirea capacității sale naturale într-un mod sustenabil.

Syngenta este renumită pentru portofoliul său excelent de produse chimice și semințe pentru protecția culturilor. Așadar, unde se încadrează produsele biologice?

Valagro aduce atât de multă experiență și produse biologice inovatoare dovedite, încât ne permit să facem parte dintr-o soluție mai mare ”, a declarat Corey Huck. “Syngenta se află pe piața biologică de ceva timp dar Valagro este lider de piață în special în ceea ce privește biostimulatorii. Sustenabilitatea este în centrul activităților ambelor companii. Valagro a fost sustenabilă înainte ca sustenabilitatea să fie la modă (cool)!”

Complementar, nu competitiv

Atunci când luați în considerare pierderea productivității din cauza condițiilor nefavorabile create de schimbările climatice, puteți vedea viitorul strălucitor pentru produsele biologice. Dar, nu vor lua locul produselor de protecție a culturilor sintetice - departe de aceasta. Produsele biologice, protecția culturilor și semințele funcționează cel mai bine ca un amestec complementar - sau gestionare integrată al culturilor, a precizat Giuseppe Natale, Co-Fondator și CEO la Valagro.

Giuseppe a explicat: “Nu cred că este posibil să hrănești 7 sau chiar 9 miliarde de oameni folosind pur și simplu produse biologice. Este vorba de reconcilierea diferitelor abordări. Trebuie ca toată agricultura să adopte tot ceea ce este necesar pentru a deveni mai sustenabil.”

Giuseppe este mândru de beneficiile produselor biologice cu care lucrează de zeci de ani: eficacitate dovedită, susținută de date științifice; eficiente din punctul de vedere al costurilor datorită îmbunătățirilor tehnologice; și o soluție bazată pe natură.

Reducerea reziduurilor din recoltă

Produsele biologice pot reduce dependența de utilizarea substanțelor chimice, reducând reziduurile din culturi. Un program de gestionare integrat a dăunătorilor, de exemplu, ar putea începe cu aplicarea unui program convențional de erbicid, fungicid sau insecticid și să se termine cu un fungicid biologic sau de tip biocid. Feromonii sunt un biocontrol care poate fi utilizat în câmp pentru a proteja plantele de insecte. În loc să omoare insectele cu insecticide, feromonii pot fi pulverizați sau agățați de plante pentru a deruta insectele, astfel încât masculii și femelele să nu se împerecheze, reducând populația de insecte.

În concluzie, Corey Huck a reiterat potențialul imens în viitor: „Știința avansează produsele biologice într-un ritm pe care nu l-am văzut în trecut. Începem să înțelegem natura și sa-o folosim mai bine și folosim instrumentele disponibile pentru înțelegerea plantelor la un nivel mai molecular genetic și a impactul pe care îl putem avea asupra lor. Există un viitor mai luminos pentru produsele biologice decât a existat vreodată. Acest lucru se datorează în principal faptului că totul are la bază știința și natura.”

*************************************************************

 

 

 

O schimbare semnificativă în îmbunătățirea biodiversității

Biodiversitatea se află încă în pericol. Acest fapt puternic reliefat a fost subliniat de șeful pe sustenabilitate și afacere responsabilă (Sustainable and Responsible Business) din cadrul Syngenta, Juan Gonzalez Valero. Este ceea ce motivează Syngenta să continue să promoveze instrumentele, abordările și programele de biodiversitate - lucru pe care compania îl face de mai bine de 30 de ani.

LIVINGROTM este un proiect pilot pentru un nou brand sustenabil al Syngenta, bazat pe o știință solidă, pentru a ajuta fermierii să creeze condiții optime în câmp pentru a proteja și promova biodiversitatea. Lansat în cadrul acestui eveniment, Syngenta anticipează că va fi extins și va juca un rol important în ajutarea fermierilor din întreaga lume să îmbunătățească biodiversitatea, conducând la o producție alimentară mai sustenabilă și contribuind la atenuarea efectelor schimbărilor climatice.

Javier Peris, membru al echipei Global Product Biology Disease Control din cadrul Syngenta a explicat: “LivinGroTM generează date științifice din câmp pentru a demonstra că practicile agricole moderne pot coexista cu biodiversitatea. După ce obținem rezultatele complete, vrem să le punem la dispoziția tuturor fermierilor, deoarece pentru noi, agricultura poate și va face parte din soluția pentru o producție alimentară mai sustenabilă.”

Măsurarea biodiversității deasupra și sub sol

Syngenta este implicată într-o colaborare pe scară largă cu cercetători externi din instituții academice, fermieri, companii și ONG-uri din cinci țări pentru a efectua mai mult de 100 de câmpuri de testare (teste) pe culturi multiple. Echipa de cercetare măsoară nu mai puțin de 38 de parametri pentru a genera date științifice.

În mod tradițional, biodiversitatea a fost măsurată în legătură cu flora și fauna prezentă în margini de câmp multifuncționale în jurul terenurilor agricole și pe coridoarele peisagistice. LivinGroTM a fost gândit pentru a avea o competență, misiune mult mai largă. Toți cei 38 de parametri dau indicii cu privire la sănătatea solului și interacțiunile complexe dintre cultură, sol și insecte - toate insectele, nu doar polenizatorii. Echipa măsoară mai mult decât proprietățile fizice și chiar indică cât de sustenabilă este cultura pentru fermieri, potrivit Gina Swart, Head Global Product Biology Disease Control, Syngenta.

Acest lucru diferențiază LivinGroTM de multe alte proiecte care se implementează în acest moment”, a spus Gina. „Nu ne uităm doar la biodiversitatea insectelor, ci și la microbiomii solului, ecologia microbiană și la impactul practicilor agricole și al strategiilor de atenuare pe care le propunem”.

LivinGroTM reprezintă, de asemenea, o descoperire inovatoare în facilitarea măsurării și analizării datelor de către fermieri, simplificându-le la echivalentul utilizării unei stații meteo pentru a verifica temperaturile.

Afaceri responsabile și sustenabile

LivinGroTM este un exemplu excelent al abordării companiei Syngenta în ceea ce privește afacerea sustenabilă și responsabilă: științific, deschis și colaborativ. Datele generate prin aceste proiecte pilot vor fi publicate în reviste științifice (evaluate inter pares) și pe platforme deschise, astfel încât să poată fi folosite și de alte persoane.

După cum spunea Juan Valero: “Nu este de fațadă (spălarea verde’)- este esența modului în care încercăm să îmbunătățim soluțiile pe care le oferim fermierilor pentru a gestiona terenul într-un mod mai responsabil și mai reușit. Pentru că fără instrumente, nu funcționează.”

Gina Swart a adăugat: “Nivelul de interes și entuziasm pentru proiect depășește cele mai mari așteptări ale noastre.”

*******************************************************************************

Realizarea Pactului Verde European

O întrebare importantă în mintea multora este ‘Care este locul Syngenta în cadrul Pactului Verde European? Alexandra Brand, Director Regional pentru Europa, Africa, Orientul Mijlociu în cadrul Syngenta, a prezentat perspectiva companiei în cadrul unei sesiuni de întrebări și răspunsuri cu moderatorul internațional Femi Oke.

Moderatorul Femi:  Care este reacția inițială a Syngenta la Pactrul Verde European?

Alexandra: Aceasta va schimba modul în care se face agricultura în Uniunea Europeană. Pentru noi, Syngenta, aceasta înseamnă că trebuie să accelerăm inovația folosind toate resursele pe care le avem.

Moderatorul Femi: Este Syngenta într-adevăr deschizătoare de drumuri și spune fermierilor și partenerilor: „Putem realiza acest lucru”?

Alexandra: Vom încerca tot posibilul și sunt necesare trei domenii de inovație, în care vom investi:

  • Inovații în chimie pentru a ajuta la reducerea substanțelor chimice sintetice pe câmpuri. Acestea sunt produse noi, ingrediente active noi care sunt mai prietenoase cu natura. Și acestea sunt tratamentele de precizie (agricultura de precizie). Se stropesc strugurii și nu întreaga plantă de viță de vie, de exemplu.
  • Inovații biologice pentru a face cultura mai puternică și pentru a îmbunătăți acceptarea alimentelor și a calității alimentelor.
  • Inovații în sănătatea solului. Oferirea fermierilor acces la piețele de carbon, astfel încât să obțină o recompensă atunci când își reduc amprenta de carbon. Și inovația în biodiversitate.

Moderatorul Femi: Sunt obiectivele Pactului Verde European realiste în ceea ce privește timpul și tehnologia?

Alexandra: Ne asumăm provocarea, dar trebuie să vedem. Am îndoieli în legătură atingerea unui procent de 25% agricultură organică și  în a ceea privește deschiderea consumatorilor de a fi pregătiți să plătească mai mult pentru hrana lor. Dar vom inova în soluții biologice și organice.

Reducerea pesticidelor cu 50%: trebuie să evaluăm impactul economic, dacă fermierii europeni își pot proteja culturile și le pot produce cu beneficii de cost, și să fie de asemenea competitivi.

Reducerea suprafertilizării: există tehnologii, dar trebuie să le aducem pe piață mai repede și să oferim fermierilor șansa de a experimenta pentru a vedea cu adevărat că este sustenabil și profitabil.

Multe dintre tehnologii sunt gata. Este nevoie de efort și investiții pentru fermieri și au nevoie de sprijin. Este un plan foarte ambițios, dar ne-am aliniat resursele pentru a inova pentru Europa și îi vom sprijini fermierii.

Moderatorul Femi: Ce înseamnă Pactul Verde European pentru consumatori?

Alexandra: Așadar, consumatorii își doresc cu adevărat alimente locale și trebuie să aibă încredere că alimentele sunt cu adevărat locale, că există transparență, trasabilitate și că sunt produse în modul cel mai sustenabil. Cred că această asigurare trebuie să vină de la politicienii locali, de la autoritățile de reglementare, de la societățile de comerț cu amănuntul, de la companiile agro-alimentare locale și apoi de la fermieri.

Moderatorul Femi: Cum îi convingeți pe factorii de decizie, pe consumatori și ONG-uri că integrarea produselor (ie. tehnologiilor) convenționale și biologice este calea corectă de urmat?

Alexandra: Este vorba de dialog și de a lucra împreună. Un exemplu: Syngenta are un parteneriat strategic cu The Nature Conservancy, cel mai mare ONG de mediu din lume, nu foarte cunoscut în Europa, dar foarte, foarte bine stabilit în America și în Asia Pacific, Australia si China (APAC). Lucrăm cu ei în ultimii trei ani la reproiectarea programelor noastre de cercetare și dezvoltare, a investițiilor noastre în cercetare și dezvoltare pentru descoperiri, soluții inovatoare agricole mai sustenabile. Lucrăm cu ei în Brazilia. Lucrăm cu ei în Argentina, Statele Unite, în China, în Kenya pentru a realiza inițiative ce pot fi implementate la scară largă. Vorbim aici despre milioane de hectare în schimbare către o agricultură mai modernă.

Așadar, cred că acest tip de colaborări, interacțiuni strategice și dialoguri este calea de urmat.

Moderatorul Femi: Pactul Verde European va deschide sectorul agricol către piețele carbonului?

Alexandra: Mi-ar plăcea să se întâmple acest lucru. Majoritatea tehnologiilor sunt pregătite pentru ca fermierii să reducă nu numai amprenta de carbon pe care o au astăzi, ci să folosească solul pentru a sechestra carbonul pentru a crește materia organică a solului care face ca solul să fie fertil.

Deci, tehnologiile sunt acolo. Este nevoie de câteva cicluri de recolte agricole pentru a ridica cu adevărat nivelul carbonului din sol. Chiar înțelegem asta acum, mult mai bine. Avem soluții precum portofoliul de produse biologice Valagro pentru a sprijini acest lucru.

Ar face ca fermierii să fie o parte importantă a soluției la schimbările climatice. Ar ajuta biodiversitatea solului. În general, ar ajuta fertilitatea solului și ar fi o nouă sursă fantastică de venit pentru fermieri, dacă aceștia își pot tranzacționa creditele de carbon.